Cool Web

Zasada łamania krzywej popytu

Inne strony warte obejrzenia: analiza techniczna forex

Zasada łamania krzywej popytuZakłada się, że podniesienie ceny jakiegoś towaru przez jeden z oligopoli nie prowokuje pozostałych oligopoli w tej samej branży do jej automatycznego podniesienia; tymczasem obniżenie ceny przez jednego oligopolistę niemal natychmiast spowoduje obniżenie ceny przez innych. Oznacza to, że przy podwyższeniu cen mamy do czynienia ze znacznie większą elastycznością cenową popytu niż przy ich obniżaniu. Na wykresie sytuację przedstawia złamana krzywa popytu. Cena pokazuje poziom stosunkowo stałej ceny, której podwyższenie nie zapoczątkowuje ogólnego podwyższania cen przez pozostałe oligopole, ponieważ podniesienie to zmniejszy znacznie nasz utarg, jako że produkty innych monopoli staną się stosunkowo tańsze od naszych, wskutek czego zwiększy się na nie popyt. Tymczasem obniżenie cen przez pozostałe, co uniemożliwi zwiększenie jego krańcowego utargu, którego można by się spodziewać na skutek obniżenia ceny. Do listy środków wykorzystywanych przez oligopole w celu zwiększenia swych zysków należy dodać jeszcze: Doskonalenie produktu i jego zróżnicowanie i działalność reklamową. Środki te stanowią również najbardziej charakterystyczną cechę struktury konkurencji monopolistycznej. Konkurencja monopolistyczna to taka struktura rynku, w której istnieje duże zróżnicowanie produktu oraz elementów monopolistycznych- z jednej strony, a z drugiej- wiele elementów doskonałej konkurencji. Dzięki temu wielu wytwórców może zdobywać podobny, lecz nie identyczny towar, a wejście na rynek nowych producentów nie jest ograniczone. Cechy charakterystyczne tej struktury są następujące: Produkty są bliskimi substytutami, ale nie są identyczne i każdy z nich posiada pewne cechy charakterystyczne, których nie posiadają inne, a które czynią je bardziej atrakcyjnymi dla określonej grupy odbiorców. Druga z cech to ilość firm produkujących podobne wyroby jest dość duża, ale niezbyt wielka- każda z nich dostarcza zwykle powyżej jednego procenta całego zapotrzebowania rynku, ale mniej niż dziesięć procent. I trzecia cecha- W ustaleniu cen i ilości rzucanych na rynek towarów sprzedający nie biorą zazwyczaj pod uwagę cen i ilości produktów oferowanych przez swych monopolistycznych konkurentów- każdy z nich bierze pod uwagę wyłącznie spadającą krzywą popytu na swój zróżnicowany produkt oraz jej nachylenie, to jest elastyczność.

Oceń ten artykuł:

Komentarze:

Autor:

Treść:

Przepisz kod z obrazka:



Warto również przeczytać

Strefa Euro

Waluta Euro, podobnie jak sama Unia Europejska, jest ewenementem w skali światowej. Obecnie trudno jest wskazać równie dużą grupę państw, która posługiwałaby się jednolitą walutą. Nie może jej się rów...

czytaj więcej

Inwestycja

Na daną inwestycję składają się trzy podstawowe określenia. Przede wszystkim jest to gospodarczy nakład na zwiększanie, a także na tworzenie trwałego majątku. Inwestycją można także nazwać wkład mater...

czytaj więcej

Polityka internetowa

Polityka wielu firm telekomunikacyjnych pod względem dostępności Internetu w domach polskich obywateli jest bardzo często po prostu niezgodna z prawem. Najczęściej Polacy nie maja tylu możliwości ci n...

czytaj więcej

Gdzie studiować ekonomię?

Studiów ekonomicznych jest bardzo dużo, ponieważ jest to kierunek przyszłościowy i jest teraz na topie. Dlatego, jeśli ktoś chce być bardzo dobrze wykwalifikowany powinien wybrać jedną z najlepszych u...

czytaj więcej

Menu

Partnerzy